2008-2009

witte broods weken
*08042009+

de digitale herontdekking

2008-2009
Als de boardshop in oktober 2007 op rolletjes loopt ontstaat er ruimte in mijn hoofd voor iets nieuws. In eerste instantie gebruik ik mijn camera enkel ten bate van de shop. Gaandeweg, het zal in 2008 geweest zijn, merk ik dat het schieten van plaatjes een fijne vervanging is voor een andere grote liefde: het maken van muziek. Nu ik daar niet meer aan toe kom vervult de camera meer en meer mijn drang om te creëren.

Het is een tumultueuze periode van groei en ontwikkeling. Als ondernemer, maar vooral ook als fotograaf. ‘Wat te fotograferen’, ‘hoe te fotograferen’, ‘welke mogelijkheden zijn er in software te vinden’.

Die beginperiode kenmerkt zich door enorm veel experiment. De technologie staat al niet meer in zijn kinderschoenen, de uitwerking van die technologie en alle mogelijkheden brengen me naar de uitersten van dit ‘spartaanse’ digitale tijdperk. Zoals HDR (High Dynamic Range), het overdreven ‘verouderen’ van foto’s (er bestond nog geen makkelijk ‘vintage-filter’) of het digitaal creëren van passe-partouts. Alle kennis, alle mogelijkheden, de inspiratiebronnen die ik in die dagen vind neem ik volledig tot me om er vervolgens keihard mee aan de slag te gaan.

Het is met terugwerkende kracht een duidelijke vlucht van de harde (commerciële) realiteit van de boardshop.


De wereld op zijn kop.
In 2009 wordt  mijn dochter stil geboren. Luna.

Dit heeft een emotionele impact die bijna niet is voor te stellen. Uitzonderlijk verdriet. Toch is het, en ik ben me er van bewust hoe cru dit klinkt, ook een gebeurtenis – geworden – van geluk. Om deze intens trieste tijd het hoofd te bieden begraaf ik mezelf achter de zoeker van mijn camera. Escapisme in de fotografie. Escapisme volgens de brede lijnen van de schoolboeken. Zalvend. Therapeutisch. De camera die (letterlijk) een buffer vormt tegen de buitenwereld.


In retrospectief (vanuit2020):
Het is duidelijk dat ik neig naar zwart/wit. De focus ligt op het benadrukken van abstractie en detail. Ook valt een zekere ‘candid’ stijl op. Wellicht een uitingsvorm van de bovengenoemd escapisme.  Ik weet dat ik toen vooral bij mijzelf, achter de camera bleef.  De sociale interactie probeerde ik zo veel mogelijk te vermijden. ‘Kijkend naar de wereld vanuit mijn kijkdoosje’, zo verhield ik me met camera tot de buitenwereld. 

Strobist en muziek. 
Werken met een losse, externe flitser maakt me gelukkig. Het geeft fotografie, van nature een tweedimensionaal medium, een extra dimensie. Ook zet ik de eerste stappen om artiesten te fotograferen. De liefde voor muziek en het bijbehorende wereldje zullen nooit ver weg zijn.

Portretfotografie.
Eigenlijk het tegenovergestelde te noemen van de ‘candid’stijl die ik in die tijd hanteer. Ook op dat vlak zet ik mijn voorzichtig mijn eerste stapjes.  Het is vooral ongemakkelijk, het sturen van ‘het portret’ is een totaal nieuwe ervaring. Ineens wordt fotografie in plaats van een toeschouwersaangelegenheid (het waarnemen en op het juiste moment op het knopje drukken) een mogelijk interessante dialoog. 

exemplarische foto’s van destijds in de zoektocht naar stijl, vorm en mogelijkheden van het nu

mijn eerste portret serie off camera flash

Contact
Rechten en plichten
Disclaimer
partners

Voor vragen, suggesties, samenwerkingen of andere zaken mail naar Paulus

Alle foto’s en teksten op deze website zijn eigendom van Paulus van Dorsten. En zijn dus auteursrechtelijk beschermd.

Tekst en Fotografie. Deze mogen NIET worden verveelvoudigd, gekopieerd, gepubliceerd, opgeslagen, aangepast of gebruikt in welke vorm dan ook, online of offline, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Paulus van Dorsten.

Tevens zijn alle foto’s op deze website ofwel in opdracht gemaakt, waarbij kenbaar gemaakt is dat er foto’s van hen, aanwezig bij de reportage, genomen zou worden ter promotionele activiteiten, ofwel met direct medeweten van de afgebeelde perso(o)n(en).

Mocht er toch de wens zijn om een afbeelding op deze website niet te tonen. Neem contact met mij op en ik zal de foto verwijderen.

Zowel voor de fotograaf als de gebruiker gelden de volgende voorwaarden: Algemene_voorwaarden_FotografenFederatie_84_2011.prn

030303, 3voor12, 40 Up, AIPIA, Aevig, Backside 540, Bataleon Snowboards, Ben & Sadar’s, Best Kept Secret, Beurs van Berlage, Binary District, Blockchain Talks, Bockbier Festival Utrecht, Booking a Photographer, Brainwash Festival, CRA, Cafe Ledig Erf, Cellblock, Circus Snor, Cosmic Force, Cultdealer, Cultfarm, Culturele Zondagen, DGTL, DJ Broadcast, De Helling, Deep Trax, EKKO, ESSENT NV, Eindbaas, Eva Bullens, Female Ventures, Fonteyn Festival, Geo Spatial World Forum, HBFS, INFOBLOX, In de Buurt, Informa Middle East, Into The Great Wide Open, Into the Woods, Jaarbeurs Utrecht, Jan Jaap Nijborg, KYTOPIA, KYTOPIA sessions, Kalipso, Kantien, Kim Janssen, Klap van De Molen, Kultlab, Kunstoff, Lefthanded, Lightup Collective, Livebuild, Lonely Planet, MAGS, MCD, MOA, Markt om de Hoek, Media 4Me, Meet Berlage, Michiel van Woerkom, Modulation, NVvP, Nederlandse Vereniging voor de Psychiatrie, Neos Magazine, Netwerkgids Nederland, Oproer, Primal Base, Resident Advisor, Resident Advisor, Rockstart, Rotterdam Agency, SI Sports, Scheffer en Groenewoud, School of life, Scriptie Begeleiding Utrecht, Sonar Traffic, Spoorweg Museum, Spotzer, Staatsgreep, Stathe, Stekker Festival, Stekker in Tunnel, Stone Hostel, Studio Stekker, Suzan Becking, Switchback Bindings, Talud 9, Tekenen Onder Invloed, The Orlowska Agency, Theater Groep Intra Mintra, Tivoli Vredenburg, UVA, Uncloud, Utrechts Archief, VanderStreek brouwerij, Vers Vermaak, Vrede van Utrecht, Vrijwilligers Centrale Amsterdam, Whiskybase, Wiskhy Tasting Festival, Wit ceramics